tisdag 7 september 2010

Frågor som berör

Någon senior har kört min bil. Radio Vega och Radiohuset var programmet jag råkade höra då jag rattade mot stallet. En (!) intressant frågeställning fick mig att fundera, och det är ju alltid hälsosamt. Frågan löd (i samband med att riksdagen inleder sitt arbete för att inte göra något vettigt före valet nästa år idag) - vilka frågor skulle du önska att skulle vara heta denna höst?

Jag har snabbt rafsat ihop följande lista:

På det personliga planet (tunnelseende, javisst):

Jag önskar att fosterbarnens rätt (i fosterfamilj) skulle jämställas med rättigheter som biologiska och adoptivbarn (och deras föräldrar) har. Föräldrar till fosterbarn har inte rätt till mamma-, pappa-, föräldra- eller vårdledighet - eller de pengar som kommer med dessa ledigheter. I vårt fall finns det tre alternativ att välja mellan (om det är så fint att man ens har ett jobb): alterneringsledighet, tjänstledighet, eller så säger du sonikt upp dig. Här en eloge till min närmaste chef och arbetsgivare (Annika på YLE), jag går på alternativ 1, det bästa och mest trygga alternativet.

Sen finns det en massa annat krafs också, men, det gäller främst mina möjligheter att vara mamma sådär i praktiska saker, men i och med att jag visste vilka kraven var och är och att jag inte helt och hållet tycker att det är samhället som skall se till att jag kan vara en mamma, så låter jag dessa bero. Sådär med tanke på Shorty och andra fosterbarn, så tycker jag bara att det är orättvist att de inte behandlas lika som andra barn sådär inför lagen.

På det nationella planet:

Så tycker jag att det borde föras en riktig diskussion om public service i de här landet. En diskussion som inte blott förs på axeln SFP - Samlingspartiet. Det skulle vara fint om man kunde landa på att det att det inte skulle finnas ett finlandssvenskt (på lika villkor) utbud på YLE inte är ett alternativ.

På det globala planet:

Det skulle kännas fint om vi finlandssvenskar kunde gå i bräschen (yes, I am old) för att vindkraft skulle vara ett riktigt alternativ i vårt land. Just nu mår jag lite illa över att det tycks vara gångbart att tycka att vindmöllan förstör utsikten på den egna tomten, att det räcker för att man inte skall komma någon vart i den här frågan.

Jag lovar, jag är världslig alldeles i nästa inlägg igen.

2 kommentarer:

  1. Håller med dej på alla. Lägger dessutom till det isländska systemet med 6+6+6 månaders föräldraledighet.

    SvaraRadera