lördag 11 december 2010

I harmoni med världen

Det börjar bli brådis med att sätta sprätt på julklapparna daterade år 2009.

Det har jag gjort hela den här förmiddagen, jag avnjöt ett presentkort på Helsinki Day Spa (massage, färg i ögonbryn och -fransar) medan alla andra stressade omkring i snöyran.

Där jag låg, med gurkskivor instoppade på utvalda platser, var det svårt att inte känna sig rätt harmonisk. Ni vet, klassiskt plinkplonk i stereon, ljud av måsar, sälar, valar och vad allt de hittat på. Doftljus som gör att man blir alldeles snurrig i huvudet och så alla dehär snälla kvinnorna (jep, det är bara kvinnor) som tar hand om en. Harmoni.

Där jag låg, drabbades jag av en fundering. De som jobbar på spa, deras arbetsgemenskaper, de måste ju vara de mest harmoniska i hela världen? Om det görs listor på god fiilis på jobbet, då måste spa-arbetarna klara sig bra. Visst?

Nå, då jag, iklädd min nya harmoni och ny färg i fransarna klev ut genom dörren så slant det. Där jag låg och tuggade i mig snö och slask med brutna ben (varen icke oroliga, jag överdriver), konstaterade jag att det är så lätt att göra sig av med lite harmoni.

2 kommentarer:

  1. Åhå, det där har jag inte tänkt på! Jag som jobbar i en allt-annat-än-tyst-och-harmonisk miljö har ibland avundats rådgivningstanterna deras jobb. Det är alltid knäpptyst på vår lokala rådis, och det kan ju inte vara helt motbjudande att ha ett jobb som består av att pilla på bebisar. Men spa kanske skulle vara ännu mer rogivande? Fast personligen vet jag inte om jag skulle palla att klämma andras pormaskar och (som du så förtjusande uttrycker det!) stoppa in gurkskivor på utvalda platser.

    Hoppas harmonikänslan återvände i alla fall! Spabesök borde absolut subventioneras av FPA. Speciellt för småbarnsmammor.

    SvaraRadera
  2. Mia - roligt att du säger det där om rådgivningen! Här på vår rådgivning (rätt uppenbart vilken) är det tyst som på loftet då vi varit där. Vi är oftast de enda kunderna och man kan verkligen inte påstå att det skulle vara någon rusning.

    Uh. Klämma pormaskar på andra. Nej, helst inte. Men, jag kunde tänka mig att lätt massera spensliga kvinnor (spensliga blott för att jag har för mig att det måste vara svårare att massera bastanta kvinnor).

    Jag är rätt harmonisk nu igen. Jag har fått en öl (Laitilan Wirvoitusjuomas "Retale" - rekommenderas) och skall snart få pizza (mannen svängde ihop en ren-sopp-pizza). Life is good.

    SvaraRadera