måndag 17 januari 2011

Sluta slänga mat - check-in nummer tre

Det är dags att rapportera för tredje gången.

Det här är första måndagen det känns som om jag inte riktigt har koll på vad som hänt i mitt kök. Men, vad som slängts har jag, tyvärr, koll på.

Lite hemmakokade bönor. De passade tyvärr aldrig riktigt in i något som tillreddes under veckan, med andra ord; jag lät bli att försöka tillräckligt.

En liten slatt hemmagjord pesto. Jag gjorde för mycket, jag måste skärpa mig gällande storlek på portionerna.

En bit vattenmelon. Den hann bli vattnig och ofräsch innan den lille hann äta upp den. Den lille är den enda som äter vattenmelon hos oss, och ja, vi gjorde inte mycket för att bidra till mindre bortsläng.

I övrigt kan jag säga att jag inte känt mig lika engagerad och påhittig i mina försök att få slut på allt elände i vårt kylskåp. Så, nu gäller det för mig att skärpa mig, det är nästan en halv månad kvar på den här första testmånaden.

15 kommentarer:

  1. Här också en svacka. Lite äcklig sallad åkte i skräpet. Bröd som jag glömde frysa. Lite sejgryta. En bit räkpaj. Och så den där yoghurten som var möglig då jag öppnade den (inte mitt fel, bäst före hade inte passerat). Usch vilken dålig vecka. Nu måste jag bättra mej.

    SvaraRadera
  2. Det fortsätter rätt OK hos oss. På jobbet var jag tvungen att kasta en halv burk turkisk yogurt (en burk på 200 g) för den hade fått gröna kanter över helgen, jag glömde ta hem den på fredag. Annars är det bara några klunkar mjölk här och där som hälls bort, och så de där broccolistjälkarna som jag inte förmår mig att äta.
    Det här är en hemskt bra utmaning, nu lagar jag mat utgående från vad som finns i skåpet stället för att hela tiden köpa nytt.

    SvaraRadera
  3. Saftsoppan. Och en liten burk frysta hallon, som kokats o sen stått i burken tills de fått sällskap av herr mögel. Ut med dem! Överlag ett riktigt bra resultat den här veckan.

    SvaraRadera
  4. Eva - det känns egentligen lite skönt att jag inte är den enda som misskött mig den senaste veckan. Vi skärper oss nu, ja?

    SivÖ - du är fortfarande elit då det gäller att klara den här månaden med galans. Jag uppskattar att du tycker om utmaningen!

    Alexandra - roligt att höra att du kommit väl igång efter semestern!

    SvaraRadera
  5. Ekänner härmed att en slurk saftsoppa gått till historien. Dessutom har jag nu samma dilemma som någon/några redan nämnt tidigare.
    Om salladshuvudet har varit dåligt inuti redan när jag fått hem det från butiken och jag använt allt som gått att äta på det, räknas det ändå som mitt släng?

    SvaraRadera
  6. Höperöt - nej, det som kommer dåligt från butiken skall återbördas till den samma och du får fortsätta äta sallad som tidigare också under resten av månaden!

    SvaraRadera
  7. Höperöt - jag skulle INTE räkna salladhuvudet som ditt släng. Man kan ju inte veta hur det ser ut inuti och ibland råkar man få dåliga exemplar. Jag fick skala av ganska mycket av den purjolök jag använde igår, trots att den såg fräsh ut. Men det visade sig finnas bruna lager inuti den, och sådant tänker jag inte äta. Jag har också kastat en lök som var rutten inuti utan att räkna det som släng, sånt kan man ju inte veta då man bär hem sina lökar. Och den ruttna smaken sitter ju i hela löken sen...

    SvaraRadera
  8. Här har det gått riktigt dåligt. Jag kan bara konstatera att min man är oinspirerad och jag haft en vecka då det inte smakat med mat.
    I roskisen har det åkt grönsaksgratäng, sockerärter, ett kokt ägg, lite grädde och lite grynost.

    Skäms lite.

    SvaraRadera
  9. Pia - som du ser så är du inte ensam om att inte ha haft världens bästa kampanjvecka, vi får ta nya tag nu i stället!

    SvaraRadera
  10. Är det inte halvvägs som alla projekt har en svacka? Vi tragglar på, har fortfarande inte catchat up till normalnivå, men jag har funderat mycket på det här med rester. De är jobbiga, och när jag var barn fanns det nästan aldrig rester hemma. Varför??! Jag tror att vi helt enkelt lagade mindre mängder mat, och om nån var jättehungrig så fick den komplettera med bröd. Så nu lagar jag mindre mängder och har lyckats minimera mängden överbliven mat. Alltid något!

    SvaraRadera
  11. Mia - jag håller med dig, jag var så speedad på det här i början att jag blev lite matt. Men, huvudsaken är ju att det sätter långvariga spår i våra sätt att tänka, så resonerar jag i alla fall. Intressanta tankar om matrester förr och nu, jag tror inte att vi heller hade rester hemma på samma sätt som jag nu får ihop?!? Jag jobbar också på att göra så lite som möjligt av sådant jag vet jag tycker är jobbigt att återanvända. Goda saker gör man ju gärna för mycket av.

    SvaraRadera
  12. Jag kan faktiskt inte i nuläget komma på att jag kastat något som borde ha varit ätbart den gångna veckan - bara sånt jag skurit bort av grönsaker som kanske hade kunnat vara ätbart om jag varit snabbare. mjuka ändar på vårlöken, exempelvis.
    Experimenterade ju med att ta tillvara gräddlagret från den hemgjorda filen, förde hem första burken till mina föräldrars katter i lördags, och tyckte att det var obehagligt mycket. Lite sådär att bara åsynen av vad som samlas under en knapp vecka gör det svårare att kasta bort i fortsättningen.

    Men okej, jag har fortfarande inte städat kylskåpet, så det projektet kvarstår. Och då lär det nog ryka en del som redan varit i relikstadiet ett tag - hittade till exempel en kinakålsrest som börjat övergå i flytande form igår kväll. (Ni förstår varför jag drar mig för att städa det där kylskåpet?)

    Alltså, ny vecka, och nytt försök med kylskåpsstädningen.

    SvaraRadera
  13. Btw, när det gäller matresterna: jag är uppvuxen i ett hem där man normalt lagar så mycket mat att det blir över, för att kunna äta rester till kvällsmat, eller nästa dag. (Mamma tycker att det finns roligare saker i livet än att laga mat, men samtidigt också att mat ska ätas upp och inte kastas bort.)
    Jag har tagit över det där - dels att ajg inte tycker om att kasta bort mat, dels att jag gärna lagar lite extra, så att man kan frysa in, ta med som lunchlåda eller bara värma nästa dag. Så kan man göra något annat istället för att laga mat från grunden... just matresterna lär inte bli min stötesten i det här projektet - jag måste istället bli bättre på att omforma grundingredienser till mat medan de fortfarande är ätliga. och inte bara hamstra på mig intressanta ingredienser utan att göra något av dem. (Jag är fortfarande inne på att börja rensa bland torrvarorna så småningom...)

    SvaraRadera
  14. Hej. Jag har dragit mig för att rapportera. Vi har städat frysen. Vi slängde väldigt mycket från bottnen. Suck.

    SvaraRadera
  15. Ika - strongt jobbat! Jag tycker speciellt mycket om jobbet du gjorde med filen och katterna! Jag har också försökt planera maten så att det som blir rester, som jag vet att går åt, det gör jag mer av. Sådant jag inte vill återanvända gör jag mindre av. Sallader är trickiga, det är svårt att göra rätt storlek på doserna!

    Anna La - frysboxen är som ett svart hål. Det här är den enda orsaken till varför jag gläder mig över att vi bara har en "fryshalva".

    SvaraRadera