måndag 14 februari 2011

Mer betydelsefull

Jag har sporadiskt tittat på FST5:s serie Farsor och fastnade för något Tom, en av mina favoriter i serien, sade i ett avsnitt.

På frågan hur han förändrats i och med att han blivit pappa, svarade han att han känner att han är "fan så mycket mer betydelsefull" nu.

Jag tycker att jag var rätt betydelsefull också innan den lille flyttade in hos oss, men, jag tycker att det är fint sagt. Innebörden i det Tom sade är fin.

Detta till trots vill jag ändå säga att jag inte är den som skulle få för mig att säga åt någon annan att man inte vet vad man går miste om innan man får barn. Jag är inte heller den som skulle säga att meningen med livet är att få eller ha barn.

Visst är det helt otroligt fint att få vara mamma, det är just så obeskrivligt att det inte går att beskriva, och jag skulle inte byta ut ett enda ögonblick.

Men, människor utan barn är precis lika betydelsefulla som vi som har fått barn.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med. Så många uttrycker just att de 1. inte visste vad kärlek var innan de fick barn, 2. meningen med livet är att få barn. Min enda tanke är att de inte har tänkt särskilt långt överhuvudtaget. Stackars trångsynta människor. Faktiskt.

    Har tagit många diskussioner i mitt liv om att min fritid (innan jag fick barn) var lika betydelsefull som de som hade barn. Men jag hade alltid fel. Nu har jag dock äntligen möjlighet att få stå för den frågan på "rätt sida" så att jag får rösträtt. För det har man ju tyvärr inte om man inte har barn.

    Grymt snygg son ni har. :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Från en som inte är så betydelsefull i mångas ögon, dvs barnlös (och närmare 35 än 30 ve och fasa). Jag orkar sällan mucka emot...men tänker alltid som ni båda nu skriver... och helst skulle jag vilja skrika: Tror ni (som påstår att ni nu är mer värda) att det alltid beror på ett fritt själviskt val!??!!!!
    Som sagt: Tack!

    SvaraRadera
  3. Uniflora - roligt att se dig här!

    Håller med dig om det här med fritiden som inte är så viktig då man inte har barn - det ser man ju ofta på arbetsplatser då semestrarna "delas ut". Ofta får man som förälder rätt saftiga semesterveckor (juli?) med hänvisning till att tex. dagiset är stängt då. Vilket innebär att personer med barn får maj eller september.

    Nu har jag ju inte jobbat en dag sedan jag fick barn, så jag skall inte säga för mycket här, men, jag hoppas att jag skall kunna vara rättvis i mina sätt att föra mig trots att jag fått barn.

    Mia H! Stå på dig. Det är asigt att man inte alla gånger räknas på grund av att man inte har barn. Jag är på din sida!

    SvaraRadera