måndag 21 mars 2011

Sluta slänga mat - ett evighetsprojekt

Jag måste, å mina egna slarviga vägnar, återuppta projektet som under januari månad gick under devisen Sluta slänga mat.

Jag har slarvat i nästan två månader nu. Inte så att det åker kopiösa mängder mat i komposten, men tillräckligt för att det skall kännas på samvetet.

Först av allt, det är en sak som bidrar till mitt slarv, och den saken måste jag berätta för er för att eventuellt få små doser av ert förstående längs vägen. Lova att du inte skrattar? Ok, håll i dig, här kommer det;

Jag har sedan början av året (nej, det var inte ett nyårslöfte) ätit enligt LCHF, och det innebär vissa restriktioner då det gäller en del av resterna i vårt hus. Den lille, som äter HCHF, låter rätt ofta bli att äta upp all mat och det innebär att en del av hans mat åker i komposten.

I just fallet den lilles mat, så måste jag skärpa mig gällande storleken på hans portioner.

Nu skall jag alltså skärpa mig, gå genom kylskåpet, ta mig i kragen och i offentligheten rapportera mina synder. Du får gärna hänga med om du vill, rapportering sker på måndag.

12 kommentarer:

  1. Hej från några städer västerut! Har du följt nån speciell bok el dyl med lhcf-maten? Har det funkat bra? Är du hungrig? Vad har du gjort för att komma över sötsug?
    En som funderar på att börja med lhcf men inte fått ändan ur soffan...

    SvaraRadera
  2. Vad gör man om man till exempel köper äckliga vindruvor från Alepan och inte vill äta upp dem? (förutom att man lär sig sin läxa)

    SvaraRadera
  3. Skaffa labrador. Problem solved!

    SvaraRadera
  4. Men mata inte hunden med vindruvor, dom e giftiga för hundar.

    Mia

    SvaraRadera
  5. Va? Våra labbisar har nog ätit med god aptit utan dessvärre men. Seriöst dock: Om man har hund så slänger man betydligt mindre mat (Alla hundar tål inte all mat, tex kan endel bli dåliga i magen av potatis. Men det mesta går...)

    SvaraRadera
  6. Det kanske är så att man kan få lite synder förlåtna pga. diet? Vi har måst skala bort vissa grejer ur dieten här av allergiskäl, och det märktes väldigt bra i komposten. Rester som bara vissa kan äta är liksom ännu jobbigare än bara plain old rester.

    Jag lovar att vara med och försöka mitt bästa! Mitt bästa just nu känns väldigt anspråkslöst, men kamratstöd är kanske vad som fattas. Härligt att du fortsätter på det här!

    SvaraRadera
  7. Angående min LCHF - jag har inte läst någon bok, jag har bara kollat lite forum (lchf-forum på svenska och karppausinfo på finska) - och levt enligt den info och de recept jag snubblat över.

    Jag tycker att det fungerar bra, inte för att jag gått ner så mycket i vikt, men det biter på centimetrarna. Det fina är ju att man, jag, aldrig är hungrig och det är ju kul. Sötsug lider jag inte av till vardags heller, men, LCHF lär ta kål på sötsuget efter en tid.

    Det lönar sig att testa, på en del fungerar det här hur bra som helst, kilona bara rasar iväg. Men, erkännas skall, att jag nog börjar tråna efter frukt. Bröd, pasta och potatis är absolut inget problem för mig.

    SvaraRadera
  8. Vårt problem är nog att lillasyster äter en hel del fingermat, vilket leder till mycket mosad broccoli på golvet... Men jag räknar inte riktigt med det som bortkastning av mat då det nu är lite nödvändigt i lärningsskedet och hoppeligen tar slut i något skede.
    Mitt för tillfället bästa tips för användning av diverse matrester är pannkaka! Är dock inte LCHF. Man sätter resterna på en ungsplåt och häller över pannkakssmet och vips har man en matig pannkaka som kan ätas både varm och kall.

    SvaraRadera
  9. Av äckliga vindruvor gör man förstås en efterrättsversion av pannkakan.

    SvaraRadera
  10. LCHF har jag endast testat i en snällversion (i motsats till strängversionen) och tillät mig äta lite potatis och kokta morötter och en och annan brödbit också. Det var liksom enklare med en liten i huset, dock kanske inte lika effektivt mot de ställen på kroppen där det borde vara det.

    När det gäller inte slänga mat vågar jag knappt titta mig själv i spegeln, först gick det bra, sedan gick det utför. Som bekännande kan jag säga att brödet är ett dilemma här i huset. Ibland äter vi mera smörgås, ibland mindre, men att stå i butiken vid brödhyllan och gissa sig fram till om det blir en smörgåsvecka eller inte, det är omöjligt!

    SvaraRadera
  11. Jag borde leta upp dagens HBL någonstans så jag får läsa hela texten. det som syns här var jag inte så våldsamt imponerad av. I och för sig är det jättebra att de skriver om matslängandet och kommer med konkreta tips, men jag som är härdad (i synnerhet efter januariprojektet) tycker att det de återanvänder i det jag hann se av texten är sånt som jag nog skulle kunna hitta på saker av på egen hand.

    (Och så klappar jag mig själv en liten aning på huvudet för att jag lagade soppa på de rödbetor som behövde få hjälp ur kylskåpet. Någon sorts nystart på projekt: Sluta slänga mat, med andra ord.)

    SvaraRadera
  12. Haha, nu ser jag att jag kommenterat fel text. Det här var ett väldigt bra exempel på hur det går om man missbrukar firefox' fliksystem och bara öppnar alla blogginlägg man tänker kommentera i en mängd nya flikar... Måste väl för begriplighetens skull återposta kommentaren i anslutning till rätt inlägg nu.

    SvaraRadera