onsdag 13 april 2011

Receptbloggen

Jag ser att Peppe efterlyser matbloggar, och måste ju bums göra om mig själv till en matbloggare.

Nå nej. Men, jag lovade återkomma angående favoriter jag äter då jag äter LCHF.

Ursprungsreceptet är italienskt, parmigiana di melanzane, men, jag brukar rådda ihop lite av det jag har hemma, samt anpassa genom att ta bort allt som inte är LCHF (vilket är gjort i receptet här).

Du behöver:

Aubergine 2-3 st
salt
olja
Mozzarella ca. 300 gram
Parmesan ca. 120 gram
Valfri ost, sådär så att du kan strö ost över som det heter

Samt:

Rör ihop en tomatsås, som kan innehålla tex. olivolja, krossade tomater, två, tre lökar, salt, socker och färsk basilika.

Skiva auberginen i tunna skivor, salta den och låt den rinna av i en halv timme. Skölj den, lägg den på plåt och häll olja på skivorna. In i ugnen med härligheten, 200 grader, sisådär 20 minuter.

Gör tomatsåsen under tiden.

Varva auberginen, parmesanen, mozzarellan och tomatsåsen, precis som att göra lasagne. Strö ost över. In i ugnen igen, 200 grader och ge det en halvtimme.

Omnom (trots att det inte ser ut så).


Är du på riktigt vilt humör, kan du förstås bygga ut tomatsåsen med maletkött eller annan valfri fyllning. Inte bröd, potatis eller pasta då, inte om du vill äta LCHF.

6 kommentarer:

  1. Nam! Har letat efter ett bra auberginerecept, ska testa detta.

    SvaraRadera
  2. Namnam. Låter gott. MEN.Det tar ju sån tid!Rinna av en halvtimme, 20 minuter, halvtimme igen. Och lite pripel där emellan! Jag kan för sjutton planera kulturevenemang för ett helt år, men att planera maten för ett dygn går för sjutton inte!

    Har du någå tips. Du som är Martha och allt?

    SvaraRadera
  3. Vet du jag har just idag lagat nåt helt liknande, tog receptet från rutiga kokboken. I det receptet steker man auburgine skivorna och sen varvar man dem med tomatsås och feta och sätter in i ugnen för 15 minuter 225 grader.

    SvaraRadera
  4. S-Diktaren! Man behöver inte låta auberginen dra i salt, man kan skippa det. Det är bara onödigt finlir egentligen. Och, som Michaela skriver, man kan steka skivorna, då går det ännu snabbare!

    SvaraRadera
  5. Att släpa fram ett recept är redan överkurs för mig. Men jag håller på att försöka skärpa mig. Det här årets projekt. Men då det finns så mycket kivogare saker än att laga mat. Typ äta mat. Som nån annan lagat.

    SvaraRadera
  6. HERREGUD så det där låter gott!

    SvaraRadera