fredag 6 maj 2011

Det stormar i den lilla SFP-dammen

Nils Torvalds har ju varit riktigt arg efter riksdagsvalet, eller arg var han kanske före valet också, och nu meddelar Nils att han lämnar SFP:s arbetsutskott på grund av partiets misstroende mot honom. Du kan se klippet här.

Enligt det jag uppfattat av det Nils sagt och skrivit så är hans eget misstroende mot partiet rätt stort det också, så alla vinner eller hur?

Men, medveten om att en politisk diskussion inte är lätt att orka med en fredageftermiddag, vi var lite inne på det här före valet. SFP. Att många av oss kände för att rösta svenskt, men inte kände att SFP var det rätta alternativet.

Jag är nyfiken, varför känner vi så? Ett hurudant SFP (eller annat parti vars primära uppgift eller intresse vore den finlandssvenska vinkeln) skulle kännas mer rätt?

Jag skall själv återkomma i ämnet, har en annan sak jag måste skriva först.

3 kommentarer:

  1. För mig skulle ett mindre borgerligt, mer vänster-grönt SFP vara nödvändigt för att jag åter skulle kunna rösta på partiet. Jag kan inte längre rösta på ett så kärnkraftsvänligt parti.

    SvaraRadera
  2. Jag röstade på SFP i detta val. Men gick med i de gröna dagen efter. Så så logiskt tänker jag. Dvs har inga svar, men jag efterlyser också förändringar inom SFP. Eller kanske partiet kunde förändras till en lobbningsgrupp i stället? Hädanefter röstar jag i stället på svenskspråkiga gröna. Förutom kärnkraftfrågan som också känns väldigt viktig för mig så finns det alltid en risk att man via SFP röstar in en mys-homofob som min kompis uttryckte det.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att SFP skall dela sig i borgerligt och vänster-grön-liberal eller vad man skall kalla det. Då skulle det vara lite lättare att rösta svenskt. För alla. Sen kan de ju gå i valförbund med varann.

    SvaraRadera