torsdag 11 augusti 2011

Lunchsedeln


Läser i den lokala utgåvan, Sipoon Sanomat, vad den lille kommer att äta till lunch under de första dagarna som barn på dagis.

Måndag; skinkfrestelse
Tisdag; köttbullar
Onsdag; kycklingnuggets

Uh.

Jo, det är väldigt behändigt att jag som förälder vet att den lille blir erbjuden mat under dagarna. Men, de rätter som finns på listan, det är rätter som den lille inte ens sett tidigare. Eller jo, han har sett en köttbulle eller två, men jag undrar vad han kommer att säga om det han kommer att bli serverad.

Ett alternativ är förstås att han jublar och blir en riktig storätare (och det är mer än välkommet), då det äntligen erbjuds riktig mat.

Stilla undrar jag vad som hände med förslaget på åtminstone en vegetarisk dag i veckan i skolor och dagisar? Just nu känns det lockande att anmäla den lille som vegetarian, trots att han egentligen inte har några matbegränsningar.

2 kommentarer:

  1. Förvånansvärt många barn (som krånglar hemma) äter ALLT på dagis. Det är obegripligt, men tacksamt. Då vet man ju att det inte är protest mot gurkan/rödbetan/köttet utan mot den som serverar.

    SvaraRadera
  2. Lotta! Jag har förstått att det är en rätt vanlig väg att gå, helt plötsligt äter de små vad som helst! Jag hoppas innerligt att det är så det kommer att vara i också vårt fall!

    SvaraRadera