måndag 26 september 2011

Jobbigt?

Tanken slog mig igår, någon gång i den rätt sena kvällen, att det stämmer att det är jobbigt att ha barn. Inte jobbigt på det jobbiga sättet, utan bara att sysslorna är lite fler då man är förälder - Peppe pratade också om det i Husis för några dagar sedan, du kan läsa här.

I den sena kvällningen igår hade jag en lång (nå, så lång var den inte) lista på saker jag borde få gjorda innan jag gick och lade mig. Ni vet, sy i den saknade gummibandslänken i halaren, packa dagisväskan (vad var det vi hade i lager på dagis nu igen?), komma ihåg att skriva namnet i de kläder som inte var märkta än, kolla veckan - vem gör vad vilka dagar och hur (vet ni hur råddigt det blir då bilen skall in på service mitt i allt?) och sådant.

Nu är jag ju den som rätt länge såg fram emot att få göra sysslor tätt förknippade med ett barn, men, jag är den första att erkänna att det är en sak att göra dehär sysslorna då den ena föräldern är hemma, jämfört hur det är då bägge föräldrarna drar iväg på jobb.

En sak som får en lite annan betydelse är tidtabellerna. Det är viktigt, liksom på riktigt viktigt att någon av oss a) kommer ihåg att plocka upp den lille från dagiset och b) göra det i tid.

Det är inte bara bananskal, men det är underbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar