torsdag 24 maj 2012

Det jag kommer ihåg är inte saker vi gjorde

På grund av otaliga orsaker har jag funderat rätt mycket över min barndoms somrar. Har landat på att det jag minns, det handlar väldigt lite om saker vi gjorde. Det finns inte många minnen av resor, läger eller annat som måste planeras.

Det jag kommer ihåg är smaken av den nyrökta flundran, det är det stora åskvädret som drog över oss då vi sov i bastun, det är läsken som förvarades i pannrummet och det är doften av trä på vinden. Det är långa, varma dagar tillsammans med farmor och farfar, det är kortspel och Kimble och överkastet i våffeltyg. Det är farmors famn och det är gungstolen, det är farfar som vilar under lunchen. Det är fabrikens klocka som styrde dagarna, det är båten vi åkte ut med. Det är hammocken och doften av brynt lök.

Det är kärlek jag minns. Det är oceaner av tid att göra ingenting som fastnat närmast mitt hjärta.

4 kommentarer:

  1. Så fint och så väldigt sant det sista!

    SvaraRadera
  2. Jag såg en Nemi nåt tag (säkert inte bara hennes idé) där det stod: Barn stavar kärlek T-I-D.

    SvaraRadera
  3. Oh så beskrivande och fint! Låter härligt!

    SvaraRadera