fredag 14 mars 2014

Kvällslektyr

I fråga om våra kvällsrutiner kan man verkligen tala om rutiner. En viktig del av rutinen är kvällsläsningen.

Den lille är lik sin mor, hittar han en grej, i det här fallet en bok, kan han lyssna på den boken fyrtio kvällar i rad. Han är glad som en lärka och jag blir galnare och galnare för varje kväll jag måste läsa samma bok om och om igen.

Därför bestämde vi oss för att det är dags för den första långboken, och den första långboken fick den lille välja själv på den lokala bokaffären.

Resultatet, valet föll på den här:

Den lille tycker om boken, lyssnar med varierande intensitet. Jag själv lider lite i smyg, det finns en av Lindgrens karaktärer jag nättupp ogillar och det är just Karlsson.

I går frågade den lille om vi ändå kunde läsa en annan bok, och det var den här han ville vi skulle studera:

Insåg hur lite jag kan om blommor.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar inte heller karlsson, han är inte en så symppis typ. Vår luotto-bok på landet är svampboken, den läses om och om, år efter år, och fortfarande kan jag bara två svampar: kantarell och flugsvamp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är därför jag inte heller diggar Karlsson, tycker han är osympatisk. En skrävlande, krävande och jobbig typ att ha på sitt tak.

      Kul att ni också läser om flora och fauna, roligt att barn är så fascinerade av sådant som växer och att vi vuxna tydligen inte varit det då vi var små :D

      Radera
    2. Man kan hälsa på Karlsson på taket (och andra Lindgrenfigurer) på Astrid Lindgrens värld. Den förste som vi såg var just Karlsson och vi höll inte på att komma vidare (skådespelaren var verkligen bra!). Hemma är dock Lilleman inte lika intresserad av denne osympatiske person, tack och lov.

      Radera