onsdag 2 juli 2014

Drullen

Skulle ju vara lite social och bjöd en vän på middag i går kväll. Lite inspirerad av en rätt färsk resa beslöt jag mig för att vända ihop en enkel wok.

Vi flyttade i november. Har inte wokat efter det. I vårt nuvarande hem har vi induktionsspis, vilket vi inte hade i förra hemmet. Lägger woken på spisen och slås av tanken, fasiken, jag har ingen aning om woken klarar induktionsspis.

Solklart gör den inte det. Woken var sval som en wok är då spisen inte fungerar.

Så jag stekte ihop en "wok" i stekpannan och flyttade över hela härligheten i woken då den var färdig.

Jag kände mig verkligen som mästerkocken och kan inte annat än sura över induktionsspisen. Som är ack så behändig, men vet ni hur fattig man blir av att byta ut precis varenda kastrull, stekpanna, wok, gryta och panna man har?

Svaret är väldigt fattig.

4 kommentarer:

  1. Man kan ju ha turen att några kastruller funkar och att man ärvt mormors gamla gjutjärnspanna. Fördelen med tvångsbytet av kokkärlsuppsättning är att man skaffar det man faktiskt behöver, inte sparar alla bra-att-ha-fast-det-är-dubletter etc ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, fördelen är den att man bara köper det man verkligen behöver - då man märker att man behöver det (ofta i ett lite för sent skede).

      Radera
  2. Ett litet tips; vi köpte på Gigantti en manick som man lägger på induktionsspisen så att man kan använda sina gamla kastruller. Kostar ungefär 40 euro om jag minns rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erica, är det sant? Har jag aldrig hört talas om och inser att det har gjort mig massa pengar fattigare. Nu kan jag rädda woken, strålande! Tack för ditt tips, det är värt massa pengar ju!

      Radera