fredag 29 januari 2016

Mamma, jag tror inte

"Mamma, är lillebror döpt i Kina?"

Ni vet de där lättsamma frågorna man får en fredagkväll?

Det här var inledningen och ledde till en lång diskussion med sexåringen i kväll.

Jag och vi pratade om dopet och upptagningen i församlingen och det faktum att sexåringen inte heller är döpt. Det var, då det begav sig, inget vi kunde påverka och inget vi ville göra något åt. Vilket sexåringen vet en del om, men vet inte allt och behöver inte heller förstå allt ännu.

Men, det var ett diskussionsämne det också, att inte heller sexåringen är döpt. Att han ändå har ett namn och kan genomgå ett dop om han så önskar.

Vi har pratat om det tidigare och han upprepade det nu. Att han inte tror på Gud, då jag hade förklarat hur dopet, församlingen och Gud hör ihop.

Han har kollat det med mig några gånger, vad jag tror på och vad jag inte tror på och hans lakoniska sammanfattning av hans egna tankar gör mig så varm.

"Mamma, jag tror på det goda."

2 kommentarer: